Verhalen uit de haven
Op deze pagina vind je verhalen van mensen uit de haven. Zij vertellen bijvoorbeeld hoe hun werkdag eruit ziet en wat het zo leuk maakt om in de haven te werken.
Wereldwijd werken met IT vanuit de Rotterdamse haven
Ontmoet Nigell Vyent: Als IT-Field Engineer bij Den Hartogh zorgt hij ervoor dat de hardware en systemen op werkplekken in de Rotterdamse haven en wereldwijd soepel blijven draaien. Nigell waardeert vooral de vrijheid om met nieuwe ideeën te komen en de internationale mogelijkheden: “Je hebt veel verantwoordelijkheid, maar er is ook volop ruimte voor innovatie.”
In de haven zijn de mogelijkheden oneindig
Ontmoet Onur: Als Waterklerk/Ship Operator zorgt hij ervoor dat schepen vlot de haven in- en uitgaan. Hij waardeert vooral de impact van zijn werk en de kracht van teamwork: “Alleen kom je ver, maar met een team kom je verder.” Zijn advies aan jongeren? “De mogelijkheden zijn eindeloos, dus ga ervoor!” Leer meer op cargadoorworden.nl.
Josimar scoorde een baan als sjorder
Josimar Lima was jarenlang profvoetballer, nu werkt hij als sjorder voor containerschepen. Na een knieblessure tijdens de coronapandemie vond hij werk bij International Lashing Service. Hier zet hij containers vast om te voorkomen dat ze overboord slaan. Hij geniet van de nieuwe ervaringen in de haven en laat zien dat hard werken iets is om trots op te zijn.
Van je passie je werk maken
Manuela van der Laarse-Glied, een voormalig industrieel cleaner bij Mourik, heeft haar passie voor veiligheid omgezet in een carrière als veiligheidskundige op de Turn Arounds. Door haar sterke band met het team en persoonlijke aanpak draagt ze bij aan een veilige werkomgeving in de Rotterdamse haven. In de haven kan ze zichzelf zijn te midden van een sociale, no-nonsense cultuur. Lees verder in Onze Haven.
Wereldprimeur: Chemicaliëntanker voortgestuwd door zeilen
‘Mijn dochter houdt niet van een rokende schoorsteen. Ik wil de vloot verduurzamen. Mijn doel is besparing in uitstoot.’ En dus voorziet Niels Grotz zijn chemicaliëntanker Chemical Challenger van vier zeilen. Een wereldprimeur. Door deze duurzame innovatie vermindert hij de uitstoot en draagt hij bij aan een schonere toekomst. Wat drijft Niels en welke uitdagingen komen bij dit project kijken? Hij vertelt het in de Havenkrant.
Maritieme passie in beeld
Het Maritiem Museum heeft een aantal mensen gevraagd om hun maritieme verhaal – hun passie voor de zee – te delen. Van een professioneel zeiler tot wetenschapper. Wat drijft hen? Wat maakt dat hun hart sneller gaat kloppen wanneer ze op het water zijn? Bekijk de unieke maritieme ervaringen.
Werken aan fabrieken voor groene waterstof
Paola Granados Mendoza werkt als Technology Manager aan fabrieken voor groene waterstof. Haar drijfveer? Het verduurzamen van de industrie. In een aflevering van ‘Werken in de chemie’ van branchevereniging VNCI vertelt Paola over haar werk bij HyCC. “Toen ik er in 2016 bij kwam dacht niemand nog na over waterstof op deze grote schaal. Nu zijn er juist veel mensen die in dit onderwerp duiken.”
Probleemoplosser voor schepen
Je moet stressbestendig zijn, maar ook probleemoplossend. ‘Elke dag gebeurt er wel iets onverwachts’, zegt Kevin in de Havenkrant. Kevin werkt als cargadoor voor Wilson, een Noorse rederij met 140 schepen. Zijn missie: regelen dat de schepen soepel en zonder tijdverlies de Rotterdamse haven in- en uitvaren. Een echte probleemoplosser voor schepen.
Kunstmatige intelligentie in de haven
Robotkranen, denkende kademuren en zelfstandig varende schepen. Kunstmatige intelligentie maakt de haven steeds slimmer. Wat brengt het ons? Zijn er ook nadelen? Erwin Rademaker, innovatiespecialist bij Havenbedrijf Rotterdam, legt het uit in de Havenkrant.
De haven van de toekomst realiseren
We spraken met Nikki Gerritzen over haar werk als data scientist bij Port of Rotterdam. Zij denkt mee over vraagstukken als klimaatefficiënt werken en om onvoorspelbare windrichtingen in kaart te brengen in de Rotterdamse haven. Wat kan data brengen en waar werkt een data scientist aan?
Experimenteren met energietransitie
Duurzaamheid en de energietransitie, je kunt er niet meer om heen. Niet alleen het bedrijfsleven houdt zich bezig met de ontwikkelingen en implementatie hiervan, ook het onderwijs. Praktijkdocent energietransitie Yme Dikkerboom en studente Allround Operationeel Technicus Noa Meintsma vertellen.
Hoe is het om als duiker te werken in de Rotterdamse haven?
Django van Es duikt voor Duik-en Bergingsbedrijf W. Smit en is per ongeluk in dit vak gerold. In Django's familie heeft dan ook niemand ooit gedoken. Hij groeide op in een woonwagen en kreeg de naam Django, vernoemd naar de wereldberoemde gipsyjazzgitarist Django Reinhardt. Hij verliet school vroeg en was altijd handig en een harde werker.
Wouters weg van havo naar mbo: een doelgerichte keuze
Wouter maakte de overstap van de havo naar het mbo. Zijn liefde voor techniek gaat ver terug. 'Van jongs af aan speelde ik al met Lego Technic,' herinnert hij zich. Zijn vader werkt in de procesindustrie en was daarmee zijn inspiratie. Daarom was het geen verrassing dat Wouter na het afronden van de havo koos voor een praktische mbo-opleiding.
Een duik in de wereld van cybersecurity in de haven
In de haven van Rotterdam, waar de industrie nooit slaapt en de containers zich oneindig lijken voort te bewegen, bevindt zich een onzichtbare wereld die net zo belangrijk is als alle fysieke activiteit die we zien. Deze wereld wordt bewaakt door cyberbeveiligingsexperts zoals Geraldine Becker, die nu al anderhalf jaar werkt voor FERM.
Van communicatiestudente naar Assistent Duty Officer
Sinds augustus is Fleur begonnen bij Havenbedrijf Rotterdam als Assistent Duty Officer (ADO). Met haar eenentwintig jaar is ze momenteel de jongste op het Haven Coördinatie Centrum (HCC).
Matroos Boy leert het vak op duwboot Aquarius
Als ‘volmatroos’ bij Rederij De Jong is Boy Stolk (22) van vele markten thuis: van belading van het schip tot onderhoud. ‘Je moet je koppie erbij houden.’
De roeiers van de KRVE zijn al 125 jaar een begrip in de haven
Roeier Julien Ginter (23) en zijn collega’s zijn experts op het gebied van het vast- en losmaken van zeeschepen. ‘Gaat niet, bestaat niet.’
Maïs omtoveren in biobrandstof (en meer)
Robin van Vliet is procesoperator bij Alco Energy Rotterdam, de grootste bio-raffinaderij in Europa. "Van maïskorrels maken wij biobrandstof, veevoeder én CO2 voor de tuinbouw, zeer veelzijdig dus, dit werk."
Komt er een cruise, dan doe ik die zelf
Van waterklerk tot operations manager bij scheepsagentuur Inchcape. Kevin van Dam (36) is blij met de carrièrekansen die de haven hem bood. ‘Ik wilde de beste waterklerk ter wereld worden.’
Lasexpert zonder te lassen
Lascoördinator Frederik van den Dop heeft een verantwoordelijke job. Hij zorgt dat de lasnaden van zijn collega’s onverwoestbaar zijn. Moet ook wel, want zijn werkgever Sif maakt funderingen voor windturbines op zee.